POWRÓT
Blog_wpis_4

Języki w IT

Zdecydowana większość firm działających w branży IT w Polsce, to firmy z kapitałem zagranicznym. Czy to spółki tworzone docelowo, czy oddziały tych firm działające w kraju. Od lat już wiadomo, iż uniwersalnym językiem o globalnym zasięgu dzisiejszego świata jest Angielski. Branża IT nie jest tutaj wyjątkiem.

Nie ma co się oszukiwać, jeśli chcemy znaleźć dobrą pracę w IT musimy znać Angielski. Ale bez obaw wszystkiego da się nauczyć!

Wymagany poziom znajomości jest różny. Jeśli masz duże doświadczenie w np. programowaniu, ale język obcy idzie ci „średnio” tj. czasem robisz dosyć rzucające się w oczy błędy ortograficzne, prowadzisz rozmowę jedynie ściśle związaną z pracą (tzw. small talk nie wchodzi w rachubę) to w zasadzie i tak znajdziesz pracę. Natomiast, jeśli jesteś początkujący, czy chcesz się przebranżowić, to z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że znajomość Angielskiego będzie równie potrzebna jak inne umiejętności nabyte bądź wrodzone (kreatywność, skrupulatność, pracowitość, referencje itd.).
O tym jak uczyć się skutecznie Angielskiego, czego się uczyć i na co zwracać uwagę pod względem poszukiwania pracy w IT, powiemy sobie na prowadzony warsztatach (https://itscool.pl zakładka Oferta).

Zaczynając pracę w IBM posiadałem już dosyć dobrą umiejętność posługiwania się językiem naszych zachodnich sąsiadów. To było znacznym atutem w trakcie rekrutacji i później w życiu zawodowym.

Nierzadko zdarzy Ci się drogi czytelniku, droga czytelniczko, że trafisz na „call-a” (spotkanie online\telefoniczne, zależy od firmy, jest sporo dużych korporacji, które nadal preferują połączenia telefoniczne ponad zoom-em, webex-em, skype-em itd.) gdzie ilość rozmawiających osób, słaba jakość połączenia i szybkość z jaką rzucają słowa do słuchawki rozmówcy przyprawi Cię o zawrót głowy, pamiętaj, to że jesteś z Polski nie daje żadnej taryfy ulgowej! Jeśli jest problem nad którym pracujemy w międzynarodowym zespole, a językiem uniwersalnym jest Angielski to wszyscy rozmówcy zakładają, że zrozumiałeś\aś co zostało powiedziane. Nie polecam również „udawania”, że wszystko się zrozumiało, kiedy de facto, połowa rzeczy została wpuszczona jednym uchem i wypuszczona drugim. Pamiętajcie, że pomimo sporej dziennej ilości słynnych już korporacyjnych „meetingów”, ciężko nieraz zebrać wszystkie zaangażowane strony na spotkanie i marnowanie czasu na „niekumatych” jest bardzo źle widziane w oczach klientów, a w konsekwencji pracodawcy. Porozmawiamy sobie o tym na szkoleniu.

Skoro już jesteśmy przy językach obcych to należałoby wspomnieć o językach innych niż Angielski.

Zasadniczo dobra znajomość jakiegokolwiek innego języka obcego jest niesamowicie cenna w branży IT.

Nie raz zdarza się, że projekty są prowadzone z klientami, którzy preferują rozmowę w swoim rodzimym języku. Popularne są Niemiecki, Włoski, Francuski, Rosyjski itd. Dlatego jeśli bardzo dobrze i\lub biegle znasz inny język obcy ponad Angielski, będzie to niewątpliwą zaletą. Bywa, że pracodawca zatrudni do działu technicznego osobę kompletnie bez doświadczenia technicznego, ale za to znającą jakiś egzotyczny język. Jest to o tyle zrozumiałe, że nauczyć podstaw technicznych programowania, administrowania, managementu jest znacznie łatwiej niż biegłej znajomości języka obcego, który jest potrzebny „na już” w firmie (nawet jeśli z początku miałbyś\miałabyś po prostu być łącznikiem językowym klienta z bardziej doświadczonymi technicznie kolegami\koleżankami i uczyć się na bieżąco).  

Wszystkimi aspektami, o których wspomniałem zajmiemy się na szkoleniu, dlatego czekam na kontakt z Tobą już dziś!  

IT is cool!

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments